Σύνθεση ΠΑΖΛ καί ἐπιμέλεια παρουσίασης: Εὐάγγελος ὁ Σάμιος
2η ΕΚΔΟΣΗ
Σειρά ἀναρτήσεων: Ορθοδοξία
ΠΡΩΤΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗ: 24/03/2012
ΔΕΥΤΕΡΗ ΕΚΔΟΣΗ: 20/01/2024
Γράφει Ευάγγελος ο Σάμιος
Σχόλιο ΠΑΖΛ : Η παρούσα ανάρτηση αναφέρεται στον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου.
Ευαγγελισμός σημαίνει αναγγελία χαρμόσυνης είδησης και ετυμολογικά προέρχεται από το ευάγγελος (=ευ+άγγελος < αγγέλω) μια πολύ παλαιότερη ελληνική λέξη (Οδύσσεια, ξ 152-153: ως νείται Οδυσσεύς ευαγγέλιον δε μοι έστω [...]). el.wikipedia.org
Μέσα από τις ενότητες που περιλαμβάνει θα προσπαθήσω να δώσω μία όσο το δυνατόν, πλήρη εικόνα αυτής της μεγάλης εορτής της Ορθοδοξίας μας.
Περιλαμβάνει τις ενότητες
Ευαγγελισμός σημαίνει αναγγελία χαρμόσυνης είδησης και ετυμολογικά προέρχεται από το ευάγγελος (=ευ+άγγελος < αγγέλω) μια πολύ παλαιότερη ελληνική λέξη (Οδύσσεια, ξ 152-153: ως νείται Οδυσσεύς ευαγγέλιον δε μοι έστω [...]). el.wikipedia.org
Μέσα από τις ενότητες που περιλαμβάνει θα προσπαθήσω να δώσω μία όσο το δυνατόν, πλήρη εικόνα αυτής της μεγάλης εορτής της Ορθοδοξίας μας.
Περιλαμβάνει τις ενότητες
1. ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟ
ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ - 25 ΜΑΡΤΙΟΥ
2. Το Ευαγγέλιο
και ο Απόστολος της εορτής
3. Ευαγγελίζου γη χαρά μεγάλη... (του Φώτη Κόντογλου)
4. Λόγος εις τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου (Άγιος Λουκάς
Αρχιεπίσκοπος Κριμαίας)
5. Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου, (του Μητροπολίτου Ναυπάκτου κ. Ιεροθέου)
6. Η Παναγία μητέρα μας (του Γέροντος Ιωσήφ του Βατοπαιδινού)
7. Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου- Ερμηνεία εικόνας
8. Έθιμα της 25ης Μαρτίου και η ιστορία του… μπακαλιάρου
9. Δοξαστικό αποστίχων Ευαγγελισμού - 'Ηχος δ΄ ('Αγια)
10. 25η Μαρτίου: Ανθολογία ύμνων και σχολικών τραγουδιών
1. ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ - 25 ΜΑΡΤΙΟΥ
http://www.youtube.com/watch?v=A71HUUs3Te4&feature=player_detailpage#t=54s
2. Το Ευαγγέλιο και ο Απόστολος της εορτής
Το Ευαγγέλιο της εορτής του Ευαγγελισμού
Λουκ α΄24 - 38
24. | Μετὰ δὲ ταύτας τὰς ἡμέρας συνέλαβεν Ἐλισάβετ ἡ γυνὴ αὐτοῦ, καὶ περιέκρυβεν ἑαυτὴν μῆνας πέντε | ||
25. | λέγουσα ὅτι οὕτω μοι πεποίηκεν ὁ Κύριος ἐν ἡμέραις αἷς ἐπεῖδεν ἀφελεῖν τὸ ὄνειδός μου ἐν ἀνθρώποις. | ||
26. | Ἐν δὲ τῷ μηνὶ τῷ ἕκτῳ ἀπεστάλη ὁ ἄγγελος Γαβριὴλ ὑπὸ τοῦ Θεοῦ εἰς πόλιν τῆς Γαλιλαίας, ᾗ ὄνομα Ναζαρέτ, | ||
27. | πρὸς παρθένον μεμνηστευμένην ἀνδρί, ᾧ ὄνομα Ἰωσήφ, ἐξ οἴκου Δαυΐδ, καὶ τὸ ὄνομα τῆς παρθένου Μαριάμ. | ||
28. | καὶ εἰσελθὼν ὁ ἄγγελος πρὸς αὐτὴν εἶπε· χαῖρε, κεχαριτωμένη· ὁ Κύριος μετὰ σοῦ· εὐλογημένη σὺ ἐν γυναιξίν. | ||
29. | ἡ δὲ ἰδοῦσα διεταράχθη ἐπὶ τῷ λόγῳ αὐτοῦ, καὶ διελογίζετο ποταπὸς εἴη ὁ ἀσπασμὸς οὗτος. | ||
30. | καὶ εἶπεν ὁ ἄγγελος αὐτῇ· μὴ φοβοῦ, Μαριάμ· εὗρες γὰρ χάριν παρὰ τῷ Θεῷ. | ||
31. | καὶ ἰδοὺ συλλήψῃ ἐν γαστρὶ καὶ τέξῃ υἱόν, καὶ καλέσεις τὸ ὄνομα αὐτοῦ Ἰησοῦν. | ||
32. | οὗτος ἔσται μέγας καὶ υἱὸς ὑψίστου κληθήσεται, καὶ δώσει αὐτῷ Κύριος ὁ Θεὸς τὸν θρόνον Δαυῒδ τοῦ πατρὸς αὐτοῦ, | ||
33. | καὶ βασιλεύσει ἐπὶ τὸν οἶκον Ἰακὼβ εἰς τοὺς αἰῶνας, καὶ τῆς βασιλείας αὐτοῦ οὐκ ἔσται τέλος. | ||
34. | εἶπε δὲ Μαριὰμ πρὸς τὸν ἄγγελον· πῶς ἔσται μοι τοῦτο, ἐπεὶ ἄνδρα οὐ γινώσκω; | ||
35. | καὶ ἀποκριθεὶς ὁ ἄγγελος εἶπεν αὐτῇ· Πνεῦμα Ἃγιον ἐπελεύσεται ἐπὶ σὲ καὶ δύναμις ὑψίστου ἐπισκιάσει σοι· διὸ καὶ τὸ γεννώμενον ἅγιον κληθήσεται υἱὸς Θεοῦ. | ||
36. | καὶ ἰδοὺ Ἐλισάβετ ἡ συγγενής σου καὶ αὐτὴ συνειληφυῖα υἱὸν ἐν γήρει αὐτῆς, καὶ οὗτος μὴν ἕκτος ἐστὶν αὐτῇ τῇ καλουμένῃ στείρᾳ· | ||
37. | ὅτι οὐκ ἀδυνατήσει παρὰ τῷ Θεῷ πᾶν βῆμα. | ||
38. | εἶπε δὲ Μαριάμ· ἰδοὺ ἡ δούλη Κυρίου· γένοιτό μοι κατὰ τὸ ῥῆμά σου. καὶ ἀπῆλθεν ἀπ΄ αὐτῆς ὁ ἄγγελος. |
Ο Απόστολος της εορτής του Ευαγγελισμού
Εβρ. β΄ 11-18
11. | ὅ τε γὰρ ἁγιάζων καὶ οἱ ἁγιαζόμενοι ἐξ ἑνὸς πάντες· δι΄ ἣν αἰτίαν οὐκ ἐπαισχύνεται ἀδελφοὺς αὐτοὺς καλεῖν, |
12. | λέγων· ἀπαγγελῶ τὸ ὄνομά σου τοῖς ἀδελφοῖς μου, ἐν μέσῳ ἐκ κλησίας ὑμνήσω σε· |
13. | καὶ πάλιν· ἐγὼ ἔσομαι πεποιθὼς ἐπ΄ αὐτῷ· καὶ πάλιν· ἰδοὺ ἐγὼ καὶ τὰ παιδία ἅ μοι ἔδωκεν ὁ Θεός. |
14. | ἐπεὶ οὖν τὰ παιδία κεκοινώνηκε σαρκὸς καὶ αἵματος, καὶ αὐτὸς παραπλησίως μετέσχε τῶν αὐτῶν, ἵνα διὰ τοῦ θανάτου καταργήσῃ τὸν τὸ κράτος ἔχοντα τοῦ θανάτου, τοῦτ΄ ἔστι τὸν διάβολον, |
15. | καὶ ἀπαλλάξῃ τούτους, ὅσοι φόβῳ θανάτου διὰ παντὸς τοῦ ζῆν ἔνοχοι ἦσαν δουλείας. |
16. | οὐ γὰρ δήπου ἀγγέλων ἐπιλαμβάνεται, ἀλλὰ σπέρματος Ἀβραὰμ ἐπιλαμβάνεται. |
17. | ὅθεν ὤφειλε κατὰ πάντα τοῖς ἀδελφοῖς ὁμοιωθῆναι, ἵνα ἐλεήμων γένηται καὶ πιστὸς ἀρχιερεὺς τὰ πρὸς τὸν Θεόν, εἰς τὸ ἱλάσκεσθαι τὰς ἁμαρτίας τοῦ λαοῦ. |
18. | ἐν ᾧ γὰρ πέπονθεν αὐτὸς πειρασθείς, δύναται τοῖς πειραζομένοις βοηθῆσαι.3. Ευαγγελίζου γη χαρά μεγάλη...
Σήμερον της
σωτηρίας ημών το Κεφάλαιον και του απ΄ αιώνος Μυστηρίου η φανέρωσις ο
Υιόςτου Θεού, Υιός της Παρθένου γίνεται και Γαβρηίλ την χάριν
ευαγγελίζεται. Διό συν αυτώ τηΘεοτόκω βοήσωμεν, ΄Χαίρε Κεχαριτωμένη ο
Κύριος μετά σου»..
«Η
Παναγία είναι το πνευματικό στόλισμα της Ορθοδοξίας. Για μας τους
Έλληνες είναι η πονεμένη Μητέρα, η Παρηγορήτρια κ' η Προστάτρια που μας
παραστέκεται σε κάθε περίσταση. Σε κάθε μέρος της Ελλάδας είναι
χτισμένες αμέτρητες εκκλησίες και μοναστήρια, παλάτια αυτηνής της
ταπεινής βασίλισσας, κι ένα σωρό ρημοκκλήσια, μέσα στα βουνά, στους
κάμπους και στα νησιά, μοσκοβολησμένα από την παρθενική και πνευματική
ευωδία της.
Μέσα
στο καθένα απ' αυτά βρίσκεται το παλιό και σεβάσμιο εικόνισμά της με
το μελαχρινό και χρυσοκέρινο πρόσωπό της, που το βρέχουνε ολοένα τα
δάκρυα του βασανισμένου λαού μας, γιατί δεν έχουμε άλλη να μας
βοηθήσει, παρεκτός από την Παναγία, «άλλην γαρ ουκ έχομεν αμαρτωλοί
προς Θεον εν κινδύνοις και θλίψεσιν αεί μεσιτείαν, οι κατακαμπτόμενοι
υπό πταισμάτων πολλών».
Το κάλλος της Παναγίας δεν είναι κάλλος σαρκικό, αλλά πνευματικό,
γιατί εκεί που υπάρχει ο πόνος κι η αγιότητα, υπάρχει μονάχα κάλλος
πνευματικό. Το σαρκικό κάλλος φέρνει σαρκική έξαψη, ενώ το πνευματικό
κάλλος φέρνει κατάνυξη, σεβασμό κι αγνή αγάπη. Αυτό το κάλλος έχει η
Παναγία.
Κι
αυτό το κάλλος είναι αποτυπωμένο στα ελληνικά εικονίσματά της που τα
κάνανε άνθρωποι ευσεβείς όπου νηστεύανε και ψέλνανε και βρισκότανε σε
συντριβή καρδίας και σε πνευματική καθαρότητα. Στην όψη της Παναγίας
έχει τυπωθεί αυτό το μυστικό κάλλος που τραβά σαν μαγνήτης τις
ευσεβείς ψυχές και τις ησυχάζει και τις παρηγορά.»
«Η
Ρωμιοσύνη και Oρθοδοξία είναι ένα πράγμα. Για να μην πάρω τους πολύ
παλιούς, παίρνω δυο τρεις από εκείνους που αγωνισθήκανε για την
ελευθερία της 'Ελλάδας, που όποτε μιλάνε για. τη λευτεριά, μιλάνε και
για τη θρησκεία. Ο Ρήγας Φεραίος λέγει: «να κάνουμε τον όρκο / απάνω
στο Σταυρό». Ένας άλλος ποιητής γράφει: «Για της πατρίδας την
-ελευθέρια / για του Χριστού' την πίστη την αγία / γι ' αυτά τα δύο
πολεμώ, / μ.' αυτά να ζήσω επιθυμώ. / κι αν δεν τα αποχτήσω / τι μ'
ωφελεί να ζήσω;» ...;.
0ι
αγράμματοι ποιητές των βουνών, μέσα στα τραγούδια που κάνανε, και που
δε θα τα φτάξει ποτέ κανένας γραμματιζούμενος, μιλάνε κάθε τόσο για.
τη Θρησκεία μας, για το Χριστό, για. την Παναγιά, για τους δώδεκα
Αποστόλους, για τους αγίους. Πολλές παροιμίες και ρητά και λόγια που
λέγει ο λαός μας, είναι παρμένα από τα γράμματα της Εκκλησίας. 'Η
ρωμιοσύνη είναι ζυμωμένη με την ορθοδοξία, γι ' αυτό Χριστιανός κ'
Έλληνας ήτανε το ίδιο. Από τότε που γινήκανε χριστιανοί οι Έλληνες,
πήρανε στα. χέρια τους τη σημαία του Χριστού και την κάνανε σημαία δική
τους: Πίστις και Πατρίς!
Ποτάμια
ελληνικό αίμα χυθήκανε για την πίστη του Χριστού, από τα χρόνια
του Νέρωνα και του Διοκλητιανού, έως τα 1838, που μαρτύρησε ο άγιος
Γεώργιος ο εξ Ιωαννίνων. Ποια άλλη φυλή υπόφερε τόσα μαρτύρια για. το
Χριστό; Αυτό το ακατάλυτο έθνος που έπρεπε να πληθύνει και να
καπλαντίσει τον κόσμο, απόμεινε ολιγάνθρωπο γιατί αποδεκατίσθηκε επί
χίλια οχτακόσια χρόνια από φυλές χριστιανομάχες.
Αγιασμένη 'Ελλάδα! Είσαι αγιασμένη, γιατί είσαι βασανισμένη. Κι η κάθε
γιορτή σου μνημονεύει κ' ένα μαρτύριό σου. Τα πάθη του Χριστού τα
'κανες δικά σου πάθη, τα μαρτύρια των αγίων είναι τα δικά σου
μαρτύρια
του Φώτη Κόντογλου, «Παναγία και Υπεραγία»
Οι Νεομάρτυρες, η δόξα της Εκκλησίας μας.
Το αλίευσα ΕΔΩ http://1myblog.pblogs.gr/2010/03/efaggelizoy-gh-hara- http://namarizathema.blogspot.gr/2011/03/blog-post_25.html
|
6. Η Παναγία μητέρα μας, του Γέροντος Ιωσήφ του Βατοπαιδινού
Η Παναγία μητέρα μας
του Γέροντος Ιωσήφ του Βατοπαιδινού
Από το βιβλίο του «Αθωνικά Μηνύματα»
Έκδοσις Ιερά Μεγίστη Μονή Βατοπαιδίου, Άγιον Όρος 1999
Όλα τα κτίσματα έχουν προσφέρει, το κάθε ένα με τη σειρά του, τον τρόπο της εξυπηρετήσεως τους στο -θέμα της σαρκώσεως του Θεού Λόγου. Εκείνο δε πού προσφέραμε εμείς, η ανθρώπινη φύση, ως αντιπροσφορά για το μέγιστο δώρο της θείας κενώσεως του Ιησού μας, το κατ' εξοχήν τελειότατον των δώρων, είναι η Παναγία μητέρα Του και μητέρα όλων μας.
Έτσι
εδώ έγινε κάτι το απερίγραπτο. Πώς ευρέθη η ικανότητα σε αυτήν την
Κόρη, ούτως ώστε να μπορέσει να εξυπηρέτηση έναν τέτοιο σκοπό, όπου όλα
τα υπόλοιπα κτίσματα δεν ήσαν πλέον ικανά να προσφέρουν αυτό πού έλειπε;
Εάν ο άνθρωπος δεν είχε την δυνατότητα να προσφέρη την Παναγία ως δώρο,
τότε θα μπορούσε να πή κανείς ότι εματαιώνετο το θέμα της θείας
οικονομίας, έτσι η σωτηρία του ανθρώπου, η επιστροφή και επαναφορά των
κτισμάτων στην θέση τους και η αποκατάσταση στην ισορροπία της
διεφθαρμένης κτίσεως, δεν θα εγίνετο.
Αυτό
το επίτευγμα πού η ανθρώπινη φύση κατόρθωσε, είναι το μεγαλύτερο πού
έγινε και δεν πρόκειται ποτέ να επαναληφθή. Διεθέσαμε αυτό το μεγάλο
δώρο στο να κολακεύσωμε, τρόπον τινά, την θείαν αγάπη για να μας
πλησίαση.
Άπαξ
δοθείσα η χαριτωμένη αυτή Κόρη, η οποία τώρα είναι Θεοτόκος, μένει
πλέον στο διηνεκές να έχη ιδιαιτέραν θέση έναντι στον Θεό και σε μας.
Μέσω της δικής της μεσολαβήσεως ο Υιός του Θεού απέκτησε την ανθρωπινή
φύση και έγινε ταυτοχρόνως Θεάνθρωπος. Ότι είχε, αυτή του το έδωσε όλο,
αφού του πρόσφερε ολόκληρη την ανθρώπινη φύση της. Έτσι και Αυτός με την
σειρά Του της μετέδωσε την θέωση, όσο μπορεί βέβαια να χωρέση η
ανθρώπινη φύση. Διότι να την μεταβολή σε κατά φύσιν Θεόν ήταν αδύνατο.
Κατά Χάριν όμως την εθέωσε στο σημείο εκείνο πού, κατά τους θεολόγους
της Εκκλησίας, να μην της λείπη τίποτα.
Με
την προσφορά μας αυτή κατορθώσαμε και ανεβήκαμε και εμείς και
πλησιάσαμε τον Θεό. Διότι έχομε από την δική μας φύση πλέον, τέτοιας
μορφής συγγένεια, μέσω αυτής της Κόρης, πού απεκτήσαμε τον θεανθρωπισμό
σε τέτοιο αναφαίρετο και πλούσιο σημείο, ώστε να είμεθα όντως
«κληρονόμοι του Θεού και συγκληρονόμοι του Υιού Αυτού».
Γι΄
αυτό και η Εκκλησία μας μετά τα Χριστούγεννα, πού εορτάζει την εξ αυτής
άσπορο Γέννηση του Θεού Λόγου, εορτάζει την Σύναξή της. Την παρουσιάζει
στην θέση της μητρότητας πλέον και τιμά την προσφορά της, πού συνήργησε
σαν κανένας άλλος στο υπέρτατον αυτό μυστήριο.
Και
κοιτάξετε με ποια σοφία η Θεία Πρόνοια αναμόρφωσε την «παλαιωθείσαν»
εικόνα! Ο διάβολος κατόρθωσε να πλανέση το ένα εκ των δύο όντων πού
εδημιούργησε ο Θεός. Επλάνεσε την γυναίκα και την έκανε όργανο απάτης
και αφορμή καταστροφής. Η Θεία Πρόνοια οικονόμησε να συγκεντρωθή σ' αυτή
την αγνή Κόρη ολόκληρη η αρετή της ανθρώπινης τελειότητας, ούτως ώστε
το όργανο της απώλειας και της απάτης να γίνη τώρα όργανο σωτηρίας και
επιστροφής. Και όχι μόνο να γίνη, αλλά να παραμείνη στον αιώνα.
Στην
θέση πού ευρίσκεται τώρα η Δέσποινα μας Θεοτόκος, θεωθείσα πλέον,
απέκτησε και ολόκληρη την μητρότητα, διότι είναι η πηγή της πραγματικής
και αδιάφθορου μητρότητος. Η πρώτη Εύα, σαν πρώτη μητέρα, απώλεσε την
αξία της μητρότητος, εφ' όσον μαζί με μας γέννησε και τον θάνατο και
μαζί του την έχθρα, το μίσος, την φθορά, την καταστροφή. Δεν είχε πλέον
προσωπικότητα μητρότητος. Η Δέσποινα μας Θεοτόκος με το αδιάφθορον της
αγνότητας της, ολοκλήρωσε την μητρότητα στην εντέλεια. Όπως στον Θεό
Πατέρα ευρίσκεται ολόκληρος η πατρική στοργή, ώστε «ουδέ του ιδίου Υιού
να φεισθή», αλλά «υπέρ πάντων ημών» να παραδώση Αυτόν, έτσι και τώρα στα
σπλάχνα της Δέσποινας μας Θεοτόκου, της Θεωθείσης αυτής Κόρης,
ευρίσκεται ολόκληρος η προσωπικότης, ολόκληρος η θέση της τελείας
μητρότητος.
Και
τώρα μετά παρρησίας προσερχόμεθα σ' αυτόν τον θρόνον της Χάριτος της
μητρότητος και σαν υιοί προς την μανούλα μας την ικετεύαμε και είναι
αδύνατο να μην μας ακούση. Είναι αδύνατον διότι πώς γίνεται στην
τελειότητα της μητρότητος να κλείσουν τα σπλάχνα, όταν φωνάζουν και
ζητούν τα παιδιά;
Δεν
είναι δύσκολο να δανεισθούμε από την οικογενειακή μας πείρα, ζωντανά
παραδείγματα της μητρικής ιδιότητος. Αντικρίσαμε κάποτε να μεταβάλλεται η
στοργή και η αγάπη της μητέρας εξ αιτίας της αταξίας και σκληρότητας
του παιδιού, ώστε να πάρη την θέση της αγάπης η απειλή. Όταν όμως το
παιδί πόνεσε, ταπεινώθηκε και έκλαψε, μεταβλήθη αμέσως η οργή της
μητέρας σε συμπάθεια και φίλτρο και όλο το δυσάρεστο το αντικατέστησε η
μητρική αγκάλη. Εάν αυτά υπάρχουν μέσα στην ευτελή, την ατελή, την
διαβεβλημένη, την ασθενή ανθρώπινη φύση, σε πόση έκταση ευρίσκονται αυτά
μέσα στην τελειότητα της πνευματικής, της θεοπρεπούς μητρότητος;
Έχοντες
αυτήν την μητέρα σαν εχέγγυο και ισταμένην μεταξύ ημών και του Θεού,
έχομε την τελεία ελπίδα ότι καμμιά προσδοκία μας, καμμιά επιθυμία μας εν
Θεώ, κανένα αίτημα μας, αλλά και καμμιά ανάγκη τωρινή και μέλλουσα
είναι δυνατόν να μην ικανοποιηθούν. Διότι, όταν τρέχωμε στην μητρικήν
της αγάπη, δεν μπορεί να αρνηθή, δεν θέλει να το κάνη. Αρκεί φυσικά από
μέρους μας να γίνεται ή ελαχίστη προσπάθεια, να στεκώμεθα σαν λογικά
όντα πάνω στην βάση του προορισμού μας. Και έτσι, έχοντας την Δέσποινα
μας Θεοτόκο σαν εγγύηση, καθ' ότι έγινε αφορμή της σωτηρίας μας, λύνομε
κάθε πρόβλημα μας και στο παρόν και στο μέλλον.
Άρα
λοιπόν τί απόκειται σε μας; Να ερευνήσωμε βαθύτερα την υίική μας πλέον
κατάσταση απέναντι της, να την αγαπήσωμε ειλικρινέστερα, πιστότερα,
υπολογίζοντες την πραγματική της θέση και να είμεθα βέβαιοι ότι το θέμα
όλων μας των προβλημάτων είναι ήδη λελυμένο διότι, είναι μεσίτης μεταξύ
ημών και του Υιού της, διότι, πλέον γι΄ αυτήν ο Θεός, ο Σωτήρ του
κόσμου, ο Χριστός, δεν είναι Κύριος και Θεός μόνον, αλλά είναι και ο
κατά φύσιν Υιός της. Και δεν είναι δυνατόν, όπως έχομε πείρα, να
πλησίαση η ιδανική μητέρα τον ιδανικόν υιόν ζητώντας του κάποια χάρη και
αυτός να της αρνηθή. Αυτό δεν γίνεται.
Εκείνο
το όποιο απομένει σε μας είναι να ερεθίσωμε μέσα μας ο,τιδήποτε υπάρχει
έναντι της μητρικής της αγάπης και ο,τιδήποτε άφορα αυτό, στην
υμνολογία της, στην ευχαριστία της, στην δοξολογία της, στην παράκληση
της, στην επίκληση της, ακόμα και σε κάθε άλλο το όποιον ευρίσκεται και
αρμόζει στον θεοπρεπή χαρακτήρα της.
Αυτή
είναι κατάφορτη με όλες τις αρετές. Ιδιαίτερα όμως περισσεύει η
ταπεινοφροσύνη και η αγνότης, γι' αυτό λέγεται Αειπάρθενος. Δεν είναι
μόνο Αειπάρθενος στο ότι πράγματι ήταν Παρθένος και δεν εγνώρισε ούτε
καν την έννοια του ανδρός, αλλά και μέσα στην αγνότατη της ύπαρξη δεν
συνελήφθη η αμαρτία ούτε κατά διάνοιαν. Ούτε στον αγνό ψυχικό της κόσμο
εισήλθε η φθορά και η αμαρτία. Και έτσι ακριβώς είναι και μένει Παναγία
και Αειπάρθενος.
Στους
νέους, στους αγάμους, στους μοναχούς, πού το κέντρο της ιδιότητος τους
είναι η παρθενία απευθύνομαι. Όποιος θέλει να την τίμηση, ας κάνη
περισσότερη προσφορά κρατώντας την αγνότητα του. Να πώς δοξάζεται αυτή.
Το
δεύτερο στοιχείο πού την χαρακτηρίζει - αν και είναι πλήρης από αρετές -
είναι ειδικά η ταπεινοφροσύνη. Όταν ήλθε ο Αρχάγγελος και της είπε
καθαρά: «Χαίρε, Μαρία, ευρήκες χάριν από τον Θεό και συ θα γίνης μητέρα
του Θεού», δεν υπερηφανεύθη και να σκεφθή, «ώστε λοιπόν, εγώ θα είμαι
πλέον μητέρα του Θεού;» Άλλα απάντησε ταπεινά. «Ιδού η δούλη Κυρίου,
γένοιτο μοι κατά το ρήμα σου». Αρπάζει την πρακτική ταπείνωση,
ονομάζοντας τον εαυτό της «δούλην Κυρίου» και προσφέρει την απόλυτη
υποταγή, «γένοιτο μοι κατά το ρήμα σου». «Αμέσως τώρα, τί προστάζεις,
Κύριε μου; Έτοιμη είμαι».
Βλέπετε
με ποιο χειρισμό; Με δυο άπλες λέξεις, με δυο άπλες κινήσεις αυτό το
τρυφερό κοριτσάκι, όπως ήτο τότε, προσέφερε όλη την δύναμη της
τελειότητας της αρετής. Ταπείνωση και υποταγή. Αυτές οι αρετές είναι και
για μας οι βάσεις. Διότι αυτές συγκροτούν το κεφάλαιο της ιδιότητος μας
της πρακτικής - για μας τουλάχιστον τους μοναχούς - μέσω του οποίου και
προσωπικά θα κρατήσωμε την μοναχική μας ιδιότητα, αλλά και στους
συνανθρώπους μας και στην Εκκλησία θα φανούμε ποίοι είμεθα και θα δώσωμε
το παράδειγμα και την γραμμή πλεύσεως στο υπόλοιπο χριστεπώνυμο
πλήρωμα.
Όποιος
λοιπόν θέλει να τίμηση την Πανάχραντο μας Δέσποινα και να την προκαλέση
να σκορπίση πάνω του την μητρική της στοργή, θα καλλιεργήση αυτές τις
αρετές, την ταπείνωση και την υποταγή. Όσο για την αγνότητα, δεν θα
μιλήσω, διότι αλοίμονο αν δεν υπάρχη στον μοναχό αγνότης! Τότε χάθηκαν
όλα τα κεφάλαια!
Και
σεις λοιπόν, εκεί πού ευρίσκεσθε, μπορείτε να πήτε έναν δικό της ύμνο.
Ψάλλετε ένα τροπάριο δικό της. Φέρτε στα χείλη σας την ευωδιά του
ονόματος της.
Είδατε
τί είπε μόνη της; Μόλις επλήσθη Πνεύματος Αγίου, άρχισε να προφητεύη
για τον εαυτό της, ότι: «Ιδού γαρ από του νυν μακαριούσι με πάσαι αι
γενεαί».
Αυτό
της το φανέρωσε η Χάρις του Αγίου Πνεύματος πού κατοίκησε μέσα της
μόνιμα. Την ανάγκασε να το πη. Εδανείσθη τα χείλη της η ενοικούσα σε
αυτήν Χάρις του Αγίου Πνεύματος, σαν ένας μουσουργός πού κινεί τις
χορδές για να παραγάγη μέλος. Και άρχισε να λέη μέσα της ταπεινά: «Ιδού
γαρ από του νυν μακαριούσι με πάσαι αι γενεαί, ότι εποίησέ μοι μεγαλεία ο
δυνατός».
Βέβαια
μεγαλεία! Εφ' όσον κατοίκησε μέσα της ολόκληρο το πλήρωμα της θεότητος
σωματικώς, τί άλλο μπορούσε να γίνη; Μία ακτίνα Χάριτος, μία μόνον
ακτίνα εάν επιλάμψη σε ολόκληρη την κτίση, είναι ικανή αυτή και μόνη να
την μεταφέρη σε θέση θεότητος, κατά Χάριν. Εδώ όμως, σ' αυτήν δεν πήγε
απλώς ακτίνα Χάριτος. Κατοίκησε μέσα της ολόκληρο το πλήρωμα της
Θεότητος σωματικώς.
Αυτά
ήθελα να ενθυμίσω σήμερα στην αγάπη σας και να σας κάνω θερμούς και
φλογερούς απέναντι της δικής της αγάπης. Διότι έχομε και ένα ζωντανό
παράδειγμα, του αειμνήστου μας Γέροντα, πού τόσο πολύ τον αγαπούσε,
γιατί και αυτός την αγάπησε. Ήταν αδύνατον, αν ήταν εδώ ο αείμνηστος και
άκουγε αυτά, να μην χύση άφθονα δάκρυα. Μόνο πού άκουγε το όνομα της,
σκιρτούσε σαν μωρό! Άλλα του έδειξε τόσες φορές την αγάπη της αισθητά
και τον αξίωσε να φυγή την ήμερα πού και αυτή έφυγε οπό τον κόσμον
αυτόν.
Η Χάρις της και οι πρεσβείες της και πάντων των αγίων να ενισχύουν και μας. Αμήν.
http://www.zoiforos.gr/
Read more: http://iereasanatolikisekklisias.blogspot.com/2010/03/blog-post_8058.html#ixzz2NkXm9vym
http://youtu.be/Ya7cQ7SLQxs
7. Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου- Ερμηνεία εικόνας
Τη
συμβολή της Θεοτόκου στη σάρκωση του Λόγου του Θεού φέρνει η Εκκλησία
μας στη μνήμη των πιστών με την εορτή του Ευαγγελισμού. Η ακολουθία της
εορτής είναι στηριγμένη στην αφήγηση του Ευαγγελιστή Λουκά:
«Εν
δε τω μηνί τω έκτω απεστάλη ο άγγελος Γαβριήλ υπό του Θεού εις πόλιν
της Γαλιλαίας, ή όνομα Ναζαρέτ, προς παρθένον μεμνηστευμένην ανδρί, ω
όνομα Ιωσήφ, εξ οίκου Δαυιδ, και το όνομα της παρθένου Μαριάμ. Και
εισελθών ο άγγελος προς αυτήν είπε χαίρε, κεχαριτωμένη ο Κύριος μετά
σου, ευλογημένη συ εν γυναιξίν. Η δε ιδούσα διεταράχθη επί τω λόγω
αυτού, και διελογίζετο ποταπός είη ο ασπασμός ούτος. Και είπεν ο άγγελος
αυτή, μη φοβού, Μαριάμ, εύρες γαρ χάριν παρά τω Θεώ. Και ίδου συλλήψη
εν γαστρί και τέξη υιόν, και καλέσεις το όνομα αυτού Ιησούν. Ούτος έσται
μέγας και υιός υψίστου κληθήσεται, και δώσει αυτώ Κύριος ο Θεός τον
θρόνον Δαυίδ του πατρός αυτού, και βασιλεύει επί τον οίκον Ιακώβ εις
τους αιώνας, και της βασιλείας αυτού ουκ έσται τέλος. Είπε δε Μαριάμ
προς τον άγγελον, πώς έσται μοι τούτο, επεί άνδρα ου γινώσκω; Και
αποκριθείς ο άγγελος είπεν αυτή, Πνεύμα Άγιον επελεύσεται επί σε, και
δύναμις υψίστου επισκιάσει σοι, διό και το γεννώμενον άγιον κληθήσεται
υιός Θεού... Είπε δε Μαριάμ, ιδού η δούλη Κυρίου, γενοιτό μοι κατά το
ρήμα σου. Και απήλθεν απ’ αυτής ο άγγελος» (Από το Ευαγγέλιο της εορτής,
Λουκ. 1, 26-38).
Τα
όσα εξιστόρησε πιο πάνω ο ιερός Ευαγγελιστής, συνοψίζονται στο
απολυτίκιο της εορτής του Ευαγγελισμού, «Σήμερον της σωτηρίας ημών το
κεφάλαιον (= η αρχή, η βάση), και του απ’ αιώνος μυστηρίου η φανέρωσις, ο
Υιός του Θεού, Υιός της Παρθένου γίνεται, και Γαβριήλ την χάριν
ευαγγελίζεται. Διό και ημείς συν αυτώ τη Θεοτόκω βοήσωμεν, Χαίρε
κεχαριτωμένη, ο Κύριος μετά σου». Το απολυτίκιο, καθώς και οι λοιποί
ύμνοι της εορτής, ζωντανεύει τη σκηνή, τη στιγμή που ο αρχάγγελος
Γαβριήλ αναγγέλει στην Παρθένο Μαρία ότι με την επισκίαση του Αγίου
Πνεύματος θα γίνει η Μητέρα του Θεού.
Εκείνα
που αφηγείται ο Ευαγγελιστής Λουκάς και με την ωραία γλώσσα της ποίησης
διαλαλούν οι ύμνοι της Εκκλησίας, τα προβάλλει η βυζαντινή εικόνα του
Ευαγγελισμού. Η στάση των προσώπων, η έκφραση και οι χειρονομίες τους,
καθώς τα χρώματα και οι λεπτομέρειες της παράστασης, υπομνηματίζουν το
γεγονός.
Περιγραφή της εικόνας
Α)
Ο αρχάγγελος Γαβριήλ. Είναι ο «πρωτοστάτης άγγελος», ο αγγελιοφόρος του
Θεού, που έφερε στην αγνή κόρη της Ναζαρέτ το χαρμόσυνο μήνυμα. Η στάση
του σώματός του εκφράζει τη χαρά που έφερε το άγγελμά του. Παρόλο που ο
αρχάγγελος βρίσκεται στο έδαφος, παρουσιάζεται με ορμή κίνησης, όπως
άλλωστε μαρτυρεί το άνοιγμα των ποδιών του. Στον Ευαγγελισμό της Μονής
Δαφνίου η στάση του αγγέλου δίνει με αριστουργηματικό τρόπο την εντύπωση
πως η πτήση του δεν έχει τελειώσει, καθώς μιλάει στη Θεοτόκο. Ο Γαβριήλ
με το αριστερό του χέρι κρατεί σκήπτρο, που συμβολίζει τον αγγελιοφόρο
και όχι κρίνο, όπως μάς έχει συνηθίσει η δυτική ζωγραφική. Το δεξί του
χέρι απλώνεται με βίαιη κίνηση προς τη Θεοτόκο σε σχήμα ομιλίας. Βόα σ’
αυτήν κατά το γνωστό τροπάριο «ποιον σοι εγκώμιον προσαγάγω επάξιον; τι
δε ονομάσω σε; απορώ και εξίσταμαι. Διο, ως προσετάγην (=διατάχτηκα),
βοώ σοι, Χαίρε η Κεχαριτωμένη».
Β)
Η Θεοτόκος. Η Μητέρα του Θεού είναι η «κεχαριτωμένη», η ευλογημένη
μεταξύ των γυναικών. Η βυζαντινή εικόνα του Ευαγγελισμού την παρουσιάζει
άλλοτε να κάθεται στο θρόνο της και άλλοτε όρθια. Στην περίπτωση που η
Θεοτόκος εικονίζεται καθισμένη, η εικόνα υπογραμμίζει την υπεροχή της
απέναντι στον αρχάγγελο. Στην Εκκλησία μας υμνούμε, ως γνωστό, τη
Θεοτόκο ως «την τιμιωτέραν των Χερουβίμ και ενδοξοτέραν ασυγκρίτως των
Σεραφίμ» (των αγγελικών δηλαδή ταγμάτων). Εδώ ο αγιογράφος είναι και
συνεπής στο απόκρυφο κείμενο. Το Πρωτοευαγγέλιο του Ιακώβου γράφει πως η
Παναγία «πήρε την πορφύρα, κάθησε στο θρόνο της και την έγνεθε. Και
κείνη τη στιγμή στάθηκε μπροστά της ένας Άγγελος». Σ’ άλλες εικόνες η
Θεοτόκος είναι όρθια. Με τη στάση αυτή ακούει, κατά κάποιο τρόπο,
καλύτερα το θείο μήνυμα.
Στην
περίπτωση της Θεοτόκου αξίζει να μελετηθούν κυρίως τα αισθήματά της και
οι σκέψεις της, ο ψυχικός της γενικά κόσμος την ώρα του Ευαγγελισμού.
Η
εμφάνιση, πρώτα, του αρχαγγέλου και ο χαιρετισμός του, τάραξον τη
Θεοτόκο. Το αδράχτι με το νήμα που σύμφωνα με την παράδοση
(Πρωτοευαγγέλιο του Ιακώβου) κρατούσε στο χέρι της, έπεσε από το φόβο
της. Βυθίστηκε σε σκέψεις. Σκεπτόταν τη σημασία του αγγελικού
χαιρετισμού. Δεν αμφιβάλλει, δεν απιστεί στη διαβεβαίωση του αρχαγγέλου
ότι θα γίνει Μητέρα του Θεού, μόνο με φρόνηση ρωτάει «Πώς έσται μοι
τούτο, επεί άνδρα ου γινώσκω;». Εδώ η Θεοτόκος διαφέρει από την Εύα.
Εκείνη παρασύρθηκε από τον εγωισμό της και δέχτηκε ανεξέταστα όσα ο
σατανάς της πρότεινε. Η Θεοτόκος, αντίθετα, στολισμένη με ταπεινοφροσύνη
και υπακοή στο θέλημα του Θεού, ζητάει να μάθει με πιο τρόπο θα
πραγματοποιηθούν τα λόγια του αγγελιοφόρου του Θεού. Όταν όμως ο
αρχάγγελος τη διαβεβαίωσε πως όλα θα γίνονταν με τη χάρη του Αγίου
Πνεύματος και τη δύναμη του Θεού (το μαρτυρούν το τμήμα του κύκλου και
οι ακτίνες που εκπέμπονται από αυτό στο πάνω μέρος της εικόνας), εκείνη
ολόψυχα και ανεπιφύλακτα συγκατατέθηκε, «ίδου η δούλη Κυρίου, γένοιτό
μοι κατά το ρήμα σου». Στο δοξαστικό των αποστίχων του εσπερινού της
εορτής, η Εκκλησία μας δίκαια ψάλλει «Άγγελος λειτουργεί τω θαύματι,
παρθενική γαστήρ τον Υιόν υποδέχεται Πνεύμα Άγιον καταπέμπεται, Πατήρ
άνωθεν ειδοκεί και το συνάλλαγμα (=συμφωνία) κατά κοινήν πραγματεύεται
βούληση, την επιθυμία, τη συμφωνία μεταξύ του Θεού και της Παρθένου,
Πλάστη και πλάσματος, γιατί «η σάρκωσις του Λόγου ήτο έργον όχι μόνον
του Πατρός και της Δυνάμεώς Του και του Πνεύματος... αλλά και της
θελήσεως και της πίστεως της Παρθένου» (άγιος Νικόλαος Καβάσιλας, «Η
Θεομήτωρ», σ. 134).
Η
αμηχανία και η φρόνηση της Θεοτόκου, που με υπέροχους διαλόγους
παρουσιάζουν τα τροπάρια της εορτής του Ευαγγελισμού, εκφράζονται σ’
άλλες εικόνες με την ανοιχτή παλάμη του δεξιού της χεριού. Η χειρονομία
αυτή της απορίας είναι σαν να λέει «Γάμου υπάρχω αμύητος, πως ουν παίδα
τέξομαι;» (β’ στιχηρό του εσπερινού).
Άλλες
εικόνες του Ευαγγελισμού μάς τονίζουν τη συγκατάθεση της Θεοτόκου στα
λόγια του αρχαγγέλου. Η Μητέρα του Θεού εικονίζεται με σκυμμένο το
κεφάλι (όπως στην εικόνα μας) έχοντας το δεξί της χέρι πάνω στο στήθος
της, ή να βγαίνει από το μαφόριό της. αυτά μάς θυμίζουν το «ιδού η δούλη
Κυρίου...». Στην εικόνα μας ο αγιογράφος συνδυάζει στη στάση της
Θεοτόκου την αμηχανία με τη συγκατάθεση. Παρουσιάζει τη Θεοτόκο με
σκυμμένο το κεφάλι και βυθισμένη στις σκέψεις της.
Ο
πιστός, καθώς ατενίζει και μελετά και προσκυνεί την εικόνα του
Ευαγγελισμού, γεμάτος από χαρά και ευγνωμοσύνη σιγοψάλλει «Άξιον εστίν,
ως αληθώς, μακαρίζειν σε την Θεοτόκον, την αειμακάριστον και παναμώμητον
και μητέρα του Θεού ημών».
Από το βιβλίο
«Ο Μυστικός Κόσμος των Βυζαντινών Εικόνων»
(α’ τόμος)
Χρήστου Γκότση
Εκδ. Αποστολική Διακονία
Read more: http://iereasanatolikisekklisias.blogspot.com/2010/03/blog-post_8058.html#ixzz2NkXm9vym
8. Έθιμα της 25ης Μαρτίου και η ιστορία του… μπακαλιάρου
Με ξεχωριστές
εκδηλώσεις και έθιμα γιορτάζουν την 25η Μαρτίου οι κάτοικοι ορισμένων
περιοχών της Ελλάδας, καθώς δεν περιορίζονται μόνο σεθείες λειτουργίες,
καταθέσεις στεφάνων και παρελάσεις.
Συγκεκριμένα, στο Ελατοχώρι του νομού Πιερίας, την παραμονή του Ευαγγελισμού, ομάδες μικρών παιδιών και νεαρών ατόμων, έχοντας κρεμασμένα στο λαιμό κουδούνια από τα κοπάδια των προβάτων και κρατώντας στα χέρια φωτιές, γυρίζουν στους δρόμους του χωριού.
Σε κάθε σπίτι χτυπούν δυνατά τα κουδούνια, κάνοντας εκκωφαντικό θόρυβο και φωνάζοντας δυνατά να «φύγουν τα φίδια, να φύγουν οι σαύρες, έρχεται ο Ευαγγελισμός με το σπαθί στο χέρι», ενώ στη συνέχεια συγκεντρώνονται στην πλατεία του χωριού και στήνουν μεγάλο γλέντι με κρασί και εδέσματα.
«Το έθιμο κρατάει από την εποχή της τουρκοκρατίας έως
και σήμερα. Τα παιδιά γυρνούν σε όλο το χωριό, ενώ οι μεγαλύτεροι
μαζεύουμε κέδρα στην πλατεία του χωριού. Εκεί ανάβουμε μεγάλες φωτιές
και πηδάμε πάνω από τις φλόγες, ενώ καλωσορίζουμε την άνοιξη με χορούς
και παραδοσιακά τραγούδια», ανέφερε ο πρόεδρος της τοπικής κοινότητας
Ελατοχωρίου Νικόλαος Γκλάρας.
Κάτι ανάλογο συμβαίνει και σε περιοχές της Ηπείρου, την παραμονή του Ευαγγελισμού. Τα παιδιά ξεχύνονται στα χωράφια, χτυπώντας κατσαρόλες και άλλα μαγειρικά σκεύη. Έτσι, ο θόρυβος διώχνει τα φίδια, που την συγκεκριμένη ημέρα ξυπνούν από τη χειμερία τους νάρκη αναφέρει το newpost.gr.
Αντίθετα, στη Σκιάθο, το νησί των Σποράδων, τα τελευταία χρόνια αναβιώνουν την 25η Μαρτίου τα έθιμα «εωθινό» και «λαμπαδηφορία».
Το εωθινό σημαίνει το εορταστικό ξύπνημα του νησιού, ανήμερα της
γιορτής, στις 5 η ώρα το πρωί. Σε αυτή την εκδήλωση γιορτάζεται η Απελευθέρωση του Γένους.
Η λαμπαδηφορία γίνεται στις 8:30 το βράδυ, όπου μαθητές και ενήλικες ξεχύνονται στους δρόμους με λαμπάδες και κεριά.
Πρόκειται για ένα έθιμο που πηγάζει από τα χρόνια της τουρκοκρατίας
και συνδυάζει την ανάσταση του Χριστού με την ανάσταση του Γένους,
παραλληλίζοντας το Άγιο Φως με το φως της ελευθερίας.
Η ιστορία του μπακαλιάρου
Η ιστορία του μπακαλιάρου
Ως έθιμο για τον εορτασμό της 25ης Μαρτίου καθιερώθηκε και ο μπακαλιάρος με σκορδαλιά. Κατά τη διάρκεια της Σαρακοστής, η Εκκλησία επέτρεπε στους πιστούς να φάνε ψάρι μόνο δύο φορές, του Ευαγγελισμού και την Κυριακή των Βαΐων.
Η ιστορία του μπακαλιάρου ξεκινάει με την εποχή των Βίκινγκς, όπου πρωτοεμφανίστηκε σαν εμπορικό προϊόν περί το 800 μ.Χ.
Πρώτοι τον πάστωσαν οι Βάσκοι,
που ξεκίνησαν το εμπόριο του μπακαλιάρου από το Μεσαίωνα και τον
ονόμασαν «ψάρι του βουνού», ενώ στην Ελλάδα, ήρθε τον 15ο αιώνα και στο
ελληνικό τραπέζι μπήκε κατά τη διάρκεια της σαρακοστιανής νηστείας.
Με
εξαίρεση τα νησιά, όπου υπήρχε πάντα φρέσκο ψάρι, στην υπόλοιπη Ελλάδα
ο παστός μπακαλιάρος ήταν η φθηνή και εύκολη λύση. Ιστορικά, εκείνοι
που έστελναν στην Ελλάδα μεγάλες ποσότητες μπακαλιάρου ήταν οι Άγγλοι,
οι οποίοι τον αντάλλασσαν με σταφίδες.
http://youtu.be/Ya7cQ7SLQxs
10. 25η Μαρτίου: Ανθολογία ύμνων και σχολικών τραγουδιών
Σύνθεση ΠΑΖΛ: Ευάγγελος ο Σάμιος
Σᾶς προτείνουμε ἀκόμη νά διαβάσετε:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου